Outrup Vinduer & Døre lancerer en ny app, der skal gøre det nemmere og hurtigere for håndværkere at indhente priser, give tilbud og oprette ordrer. Appen er netop gennemprøvet ude hos 25 håndværkere fordelt i hele landet, og en af dem er den sønderjyske tømrermester Anders Christensen, der vurderer, at appen kommer til at effektivisere op mod 80 procent af alle virksomhedens ordrer.
Håndværkere er håndværkere – ikke kontorfunktionærer. For at mindske danske tømrers og andre håndværkeres arbejde bag skærmen ved skrivebordet, så der er mere tid til kerneopgaven ude hos kunden, lancerer Outrup Vinduer & Døre derfor nu en ny app, Outrup Direct.
En tømrer vælger ikke at blive tømrer, fordi han eller hun vil sidde inde bag et skrivebord, så jo mere vi kan lette det administrative arbejde, jo mere tid kan håndværkeren få frigivet til at udføre sin egentlige kernefaglighed. Med Outrup Direct sørger vi således for, at der ikke skal bruges lang tid på papirarbejdet – hverken for håndværkerne eller os – og det er dermed et vigtigt skridt i digitaliseringen af arbejdsprocesserne, lyder det fra salgschef i Outrup Vinduer & Døre, Jan Kampman.
Med appen er det muligt for håndværkeren at indhente priser med det samme i stedet for at ringe til kundeservice, og det gør det markant nemmere at udarbejde samlede tilbud på vinduer og døre inklusive ekstramaterialer og arbejdsløn samt indsende ordrer til produktionen. Derudover kan man let søge opgaver og elementer frem i kartoteket, så man ikke skal gå rundt og huske på sagsnumre eller lede hele indbakken igennem, når en tidligere kunde vender tilbage med en ny opgave. Men selvom appen effektiviserer mange opgaver, er der dog stadig fokus på den personlige kontakt:
Vores app er i høj grad møntet på standardordrer, som vi også har langt flest af. Men er der behov for specialløsninger, eller hvis håndværkeren har spørgsmål til de forskellige produkter og mulige løsninger, er vi selvfølgelig lige så tilgængelige, som vi altid har været. På den måde skal appen ses som et effektivt supplement fremfor en erstatning til den personlige kontakt og service. Den er stadig meget vigtig for os, siger Jan Kampman.
Testet af 25 håndværkere - heriblandt tømrermester Anders Christensen fra Sønderjylland
Inden lanceringen er appen både blevet testet grundigt internt og eksternt af hele 25 håndværkere rundt omkring i landet for at sikre en god brugeroplevelse. En af dem er tømrermester Anders Christensen fra AC Byg i sønderjyske Christiansfeld, der ser et stort potentiale i appen:
- Selvom langt de fleste af vores ordrer på vinduer og døre er helt almindelige standardløsninger, kan man alligevel hurtigt komme til at bruge lang tid på kontoret efter et kundebesøg. Det kommer man ud over med den nye app, hvor man kan klare det hele med telefonen i hånden. Jeg vil faktisk vurdere, at appen kommer til at effektivisere op mod 80 procent af alle vores dør- og vinduesordrer, så det er virkelig noget, der kan mærkes, forklarer han og fortsætter:
Jeg har fået lov til at teste appen, og den er meget nem og intuitiv at bruge samtidig med, at den letter vores arbejde. Man bliver klart mere effektiv, når man kan ordne det hele på én gang ude hos kunden i stedet for at skulle hjem til computeren, søge gamle mails frem, taste det hele ind og vente på svar. Nu kommer svaret med det samme, og det hele ligger tilgængeligt i appen. På den måde har man altid et godt overblik, så det ikke fylder i hovedet. Anders Christensen, AC Byg i Christiansfeld